jueves, 29 de marzo de 2012

Proposta metodològica

Companys, pense que en qualsevol viatge, hem de tindre una bona organització de temps i espai, així que per als valents que vullguen acompanyar-me, us deixe el meu pla de treball...Atenció!!!

L’IES Riba-roja, apostant per una cultura de mediació, i amb una gran capacitat per aprendre i conscient de la necessitat d’un programa de mediació per a la millora del clima del centre, estableix, amb ajuda del psicopedagogeg Raul Hernández els següents objectius per a preparar l’alumnat en el treball de mediació:

OBJECTIUS

-        Previndre la violència escolar a través de la mediació escolar
-        Resoldre de forma constructiva els conflictes
-        Adquirir les estratègies i habilitats necessàries per a exercir la funció de mediació
-        Fomentar un clima socioafectiu en l'equip de mediació
-        Utilitzar el diàleg com a alternativa a les conductes agressives, millorant les habilitats comunicatives, l'autocontrol i l'empatia.
-        Afavorir la maduresa i autonomia moral a partir de situacions de conflicte.
-        Impulsar la participació i protagonisme dels alumnes en la resolució dels seus problemes interpersonals.
-        Millorar el clima de l'aula afavorint actituds cooperatives i el compromís personal en la resolució de conflictes.
-        Promoure actituds incompatibles amb actituds de violència.
-        Disposar de coneixements i actituds que permeten a ambdós sexes establir nous marcs de relació allunyats de la violència
-        Definir les relacions afectives
-        Descobrir que és el coaching  competencial per a gestió de conflictes
-        Identificar competències per a abordar conflictes


El programa de mediació contempla diferents activitats d’anàlisi, unes teòriques, altres pràctiques, unes individuals, altres en parelles o grup de treball. Els Programes de Mediació de Torrego i El Programa “Ser Persona i Relacionar-se” de Manuel Segura i Margarita Arques, així com materials d'altres autors (inclús els elaborats per nosaltres) ens ajudaran en el desenvolupament de les diferents activitats a treballar amb els alumnes. No obstant, mostrem únicament els continguts del programa que seran desenvolupats àmpliament durant el procés de les pràctiques a l’IES.

CONTINGUTS DEL PROGRAMA

a)      ELS CONFLICTES ESCOLARS, APRENDRE A PENSAR COM A MEDIADORS. EDUCACIÓ D'EMOCIONS  I  SENTIMENTS

b)     ACTIVITATS SOBRE CONVIVÈNCIA

COACHING EN GESTIÓ DE CONFLICTES

c)      EDUCACIÓ PER A LA IGUALTAT. EXPLICACIÓ DEL PROCÉS DE MEDIACIÓ

d)     COMPETÈNCIA SOCIAL I DESENVOLUPAMENT MORAL

Pràctiques (intervencions per parelles a mediacions reals com observadors)

I per últim, però no menys important, i com que tot viatge precisa d'una bona organització, ací us deixe el nostre pla de treball:
-        1ª fase: Reunió amb els tutors de cada curs educatiu per al que es planteja la formació.
Objectius:
¨ Donar a conèixer al professorat del centre les idees bàsiques que integren la mediació escolar.
¨ Acomplir la recerca de l’alumnat més adient per a la formació de mediació.
Destinataris:
¨ Professorat de l’IES Riba-Roja, especialment tutors des de 1er d’E.S.O fins a 1er de Batxiller
Tasques a realitzar:
¨ Per una banda, en la reunió de tutors amb el Departament d’Orientació que es realitza cada setmana els dimecres a partir de la 13.15,  indicarem als tutors de cada curs implicat la necessitat de formar un equip de mediació. Per  aquesta raó,  el psicopedagògeg, explicarà les qualitats bàsiques d'un mediador i se'ls demanarà que busquen entre els seus alumnes, aquells que complisquen les característiques que es necessiten.

-        2ª fase: Selecció per part del professorat de l’alumnat que realitzarà el curs.
Objectius:
¨ Donar a conèixer a l’alumnat del centre les idees bàsiques que integren la mediació escolar.
¨ Acomplir la recerca de l’alumnat més adient per a la formació de mediació.
Destinataris:
¨ Alumnat de l’IES Riba-Roja des de 1er E.S.O fins a 1er de Batxiller
Tasques a realitzar:
Els tutors realitzaran la pertinent selecció de l'alumnat basant-se en l’activitat preparada per a tal efecte: “El secret (#).
Instruments o tècniques:
¨ Qüestionari


-    3ª fase: Selecció per part dels formadors (psicopedagogeg i tutoranda) de possibles candidats per a formar l’Equip de Mediació.
Objectius:
¨ Donar a conèixer de manera més específica què, cóm, quan, qui i per què es va a realitzar la formació de mediadors al centre
¨ Acomplir la recerca de l’alumnat més adient per a la formació de mediació.
Destinataris:
¨ Alumnat des de 1er d’E.S.O fins a 1er de Batxiller
Tasques a realitzar:
A banda d’aquesta primera toma de contacte dels tutors, el psicopedagog i la seua tutoranda visitaran paral·lelament les classes des de 1er d’ESO fins a 1er de batxiller per a explicar a tots els alumnes en què consistirà aquesta formació i de pas identificar altres alumnes que desitgen realitzar el curs però no tenen la suficient confiança per a donar el pas definitiu
Instruments o tècniques:
¨ Observació directa

-          4ª fase: Reunió informativa amb els alumnes interessats.
Objectius:
¨ Donar una ampliació més específica sobre la creació del nostre “Equip de mediació escolar IES Riba-Roja”.
¨ Explicar els objectius i continguts del programa (assenyalats anteriorment, a l’apartat “Proposta metodològica”)
¨ Acomplir la recerca de l’alumnat més adient per a la formació de mediació.
Destinataris:
¨ Professorat de l’IES Riba-Roja interessat en el programa, però, especialment els alumnes des de 1er E.S.O fins a 1er de Batxiller que volen afegir-se a la creació de l’equip.
Tasques a realitzar:
Una vegada hagen sigut seleccionats, a aquests alumnes se'ls convocarà a una reunió amb el psicopedagog i la professora en pràctiques de psicopedagogia. En aquesta reunió se'ls explicarà extensament als alumnes interessats,  com serà la formació i el que s'espera d'ells, entre altres: que siguen elements dinamitzadores de les tutories d'alumnes i dels esdeveniments relacionats amb la pau i la solidaritat, a banda de resoldre conflictes entre iguals. Se'ls informarà que se'ls certificarà la formació com a element motivador de la seua formació. A més participaran en trobades de mediadors comunitaris i  viatjaran a Barcelona a visitar l'IES Miquel Tarradell que va ser el primer institut d'Espanya a tindre equip de mediació.
Instruments o tècniques:
¨ Power point de presentació del programa a realitzar, activitats a desenvolupar, bibliografia recomanada...

-          5ª fase: Realització del programa de mediació.
Objectius:
¨ Desenvolupar el programa per a la creació de “l’Equip de mediació IES Riba-Roja”
Destinataris:
¨ Professorat de l’IES Riba-Roja interessat en el programa, però, especialment els alumnes des de 1er E.S.O fins a 1er de Batxiller que s’hajan oferit a participar en la creació de l’equip.

Tasques a realitzar:
Ambdós professionals (Raul Hernández i Noelia Marco) s'encarregaran de la formació de l’equip, en hores fora de l’horari lectiu acomplint els objectius i continguts del programa assenyalat.
Instruments o tecniques:


-      6ª fase: Observació i seguiment dels alumnes a l’IES desenvolupant les tasques encomanades

Què us sembla? Per als valents que vullguen acompanyar-me en aquest viatge, us convide a là pròxima "sessió de blog"...moltes gràcies  companys!!!

"Cuando eres un educador siempre estás en el lugar apropiado a su debido tiempo. No hay horas malas para aprender. "
Betty B. Anderson

No hay comentarios:

Publicar un comentario